tiistai 11. helmikuuta 2014

Saimaa 13.-16.10

Perinteinen Hämeenlinan Seudun VetoUistelijoiden korkeanpaikan leiri pidettiin Saimaalla joka muutettiin Puulalta viimetingassa . Pääkohteena oli Yövesi sekä Liittokivenselkä. Kovin ihmeellisiä saalisilmoituksia ei julkisuuteen ollut tullut kummaltakaan altaalta joten odotukset eivät järin korkealla olleet.

Laituripaikat oli vähän tiukassa ja turvauduttiin kylkikiinnityseen.

Tomppa ja Tero:
Torstai aamuna puoli kuuden jälkeen lähdettiin Timpan kanssa omilta tahoiltamme kohti Ristiinaa. Tapasimme Kuortin ABC:llä jossa veneiden ja miesten tankkaus. Tiedossa kalastusta to. ja pe. yksistään kunnes Ahvenharjun Tero saapuu kaveriksi lauantaiksi ja sunnuntaiksi.
Vesille pääsimme veneiden laskun ym. virittelyn jälkeen vähän yli klo. 12. Itselläni tuli ensimmäinen ja päivän ainoa tapahtuma klo. 14.20, järvilohi 62 cm, 2,6 kg. Omamaalaama violetti VK-huppu n. 10 g painon takaa ulommaisesta plaanarista.

Perjantain järvilohi.
Perjantai aamuna ajoin Liittokivenselän puolelle. Aamun pimeydessä raksien virittäminen tuntui kestävän ikuisuuden kun uintia ei tahtonut nähdä sitten millään. Tuolta alueelta ei kuitenkin suurempia tapahtumia tullut, ainoana alamitta lohi, joten siirryin puolenpäivän jälkeen Yöveden puolelle. Hiljainen oli iltapäivä eikä kalatahtumia tullut. Tero saapui illalla kaveriksi lauantaiksi ja sunnuntaiksi.

Lauantaina irtosimme laiturista jälleen pimeässä ja ajelimme Käenniemen selälle. Ei oltu montaa raksia ehditty virittää kun kuului terävä raikän parkaisu josta tuloksena taimen 61 cm/2,3 kg. Auringon ensisäteet valaisivat järveä kun n.10-15 min edellisestä kalasta oli toinen kiinni. Järvestä nousi lohi 62 cm/2,7 kg. Ei paremmin aamu voi alkaa. Siihen hyytyi syönti, loppupäivän tapahtumat oli 3 alamittaa. Molemmat mittakat tuli pinnasta pienten painojen takaa.

Tero taimenen kanssa auringon nousussa.

Poseeraus vielä kolmistaan

Sunnuntaiaamuna jälleen samalla kaavalla kuin edellisetkin aamut. Ei tullut tälläkertaa tulosta. Vetoa puoleenpäivään saakka jonka jälkeen lähdettiin siivoamaan mökkiä ja veneen nostoon. 1 alamitta häiritsi sunnuntai aamua, siinä sen päivän tapahtumat. Veden lämmöt oli pudonneet tortain 10,5 asteesta 9,8 asteeseen.

Marko ja Hanski:
Lähdimme Hannun kanssa torstaina iltapäivällä ajelemaan kohti Saimaan selkiä ja olimme perillä iltahämärissä. Poikkesimme perillä vielä tuttuun maataloon kyselemään kuulumiset ja miten on kala tarttunut pyydyksiin. Veneen laskimme vesille pilkkopimeässä ja ajelimme Kuitinselän ja pienten kapeikkojen läpi karttaplotteriin luottaen.

Pientä extremea menomatkalla.

Perjantai aamuna irtaannuimme satamasta jälleen pimeän turvin ja Tompan hyvän alun jälkeen odotukset olivat korkealla. 15 raksia pyörähteli jo vedessä kun aurinko alkoi näyttäytyä. Reissulla maagiseksi ajankohdaksi muodostunut aamukasi antoi heti reissun suurimman kalan. 3.2kg järvilohi nappasi takilasta 12m syvyydestä lapinkullan väreihin (itse) maalattuun pikku-VK hupppuun salakkasyötillä. Viisi metriä yläpuolella pyörähteli kultaisella kameleonttiteipillä viritetty levy rakseineen. Päivä antoi vielä reilu 50cm taimenen ja pari vielä pienenpää jalokalaa. Voisiko reissu paremmin alkaa.
Lauantaina oltiin jälleen hyvissä ajoin liikkeellä. Kello kahdeksan aamiaispöytään emme osuneet, mutta pari alamittalohta päivä kuitenkin antoi. Pieni yllätyskin odotti mökillä kun tuttu isäntä oli tuonut aamulla nuotattuja muikkuja. Hannu pyöräytti ne pannulla ja hyviä oli.

Hannu väsytyspuuhissa. Salakan raato näkyy jo ilmassa sivulla.

Kippari miettimässä kummalta puolen kala yllätettäis...

Sunnuntaina oli taas todettava että aika kalastellen vierähtää nopeasti. Pakkasimme Hannun kanssa tavarat jo aamulla veneeseen ja uistelimme puolille päivin saaden yhden alamitta taimenen.
Keli oli hyvä koko reissun ajan, vaikka kauden ensimmäiset räntäpisaratkin saimme niskaan ensimmäisenä päivänä, mikä oli paras päivä saaliiden suhteen. Eipä kaduttanut vaihto puulalta Saimaalle. Ps. norppa jäi tällä kertaa näkemättä.

Se oli siinä.

Timppa, Antti ja poika:
Niin kuin Tomppa jo aiemmin mainitsi, Timppa tuli pojan kanssa jo torstai aamuna hakien tuntumaa vesille. Antti hyppäsi kyytiin perjantai aamusta. Poika, siis hallitsevien järvilohikalojen suomenmestareiden palkintopokaali jäi vahtimaan mökkiä, nuori kun on vielä tositoimiin. Ensimmäinen mökkireissu kuitenkin.
Liekö mestaruuskrapulaa, mutta herrasmiesmittaan yltävää vonkaletta ei siimanpäähän puraissut. Tapahtumia ja yritystä kyllä riitti.