tiistai 11. helmikuuta 2014

Vuohijärvi 14.-17.10.2010

Jo perinteeksi muodostunut HSVU:n korkeanpaikanleiri 2010 oli edessä Vuohijärvellä. Retkelle oli lähdossä tälläkertaa Marko, Vellu sekä Tomppa. Kokoonnuimme allekirjoittaneen pihalla torstaiaamuna klo. 8.00, jonka jälkeen lähdimme suuntamaan Lahden läpi kohti majapaikkaamme. Matkalla yksi pysähdys jossa tankattiin autot, veneet ja miehet sekä hieman eväspuolen täydennystä. Perille saavuimme puolenpäivän jälkeen. Samantien kamat mökkiin ja veneiden laskuun. Osa seuran porukasta tuli to. iltana ja loput perjantain aikana.

Torstai:
Tomppa ja Vellu:
Heti kolmatta pyytöä laskiessa nappasi pieni lohi ja saatiin tyylipuhtaasti irroitettua veneen vieressä. Pari plaaneria lisää ja taas kala kiinni joka kuitenki oli samankokoinen edellisen kanssa. Pari tuntia hiljaista kunnes ulommainen pikkuplaaneri peruutti huomattavasti ripeämmin mitä edellisten alamittojen kanssa. Vapa rivakasti kouraan ja sain kelattua kalaa pikkuhiljaa lähemmäksi kunnes irtosi. Parin kirosanan jälkeen pyytö veteen, eipä siinä muukaan auta. Hetken päästä vielä pieni lohi, joten ei rantaan tuotavaa. Pyörimme Palosaaren eteläpuolella tuon iltapäivän.
Marko:
Isoselän puolelle poikien perässä. Plaanareihin kolme puolelleen isojen kelkkojen hinattavaksi ja takiloihin tuplat. Houkutuslevyihin ihastuneena, laitoin niitä lähes joka siimaan. Painotukset 10g, 45g, 60g ja toinen puoli ilman painoa, 25g, 45g. Takilat 24ft ja 30ft ja niissä levyt toisessa ylemmässä ja toisessa alemmassa siimassa. Tapahtumat: Pari pientä taimenta kävi veneen vierellä ja yksi karkuutus.

Perjantai:
Tomppa ja Vellu:
Miehistön tankkaus

Kello soi puoli seitsemän aikaan. Pikainen aamupala ja vesille. Tuuli oli selkeästi yltynyt edellispäivästä. Aloitimme vetämisen samoilta alueilta johon eilen jäimme. Siitä yksi hyvän tuntuinen tärppi joka johti karkuutukseen. Lähdimme pikkuhiljaa laskemaan Kinansaaren reunaa alaspäin jonka jälkeen selän yli Lautaniemeä kohti. Lautaniemen reunasta saimme 55 cm. taimenen uloimmasta plaanerista 20 g painon takaa hupun ollessa VK:n violetti-sini-kromi. Yes, peli oli avattu. No, siihen se avaus sitten jäikin. Navakassa tuulessa Lautaniemen reunoja hieroessa meni loppupäivä.

Tompan ja Vellun reissun suurin.
Marko:
Tuuli on yksin uistelevan vihollinen numero uno. Aivan mahdoton keli ei kuitenkaan ollut. Taas Isoselän reunoja vetelemään. Syötit veteen Palosaaren ja Pukkisaaren vierestä josta laskettelin Kinansaaren reunaa myötäiseen kohti etelää. Vedenlämmöt oli n. 8,4-9 Lowrancen asteikolla. Painotuksista jäi isoin 65g pois ja muutoinkin muutin pykälää kevyemmäksi. Kalat tuntuivat olevan aivan pinnassa. Isoista en kylläkään tiedä yhtään mitään, silllä päivän saaliina kolme istaria ja repullinen kiharaista siimaa.

Tyyntä myrskyn edellä.

Lauantai:
Tomppa, Vellu ja Tero:
Lauantaiksi saimme venekuntaamme vahvistukseksi Teron, Vellun veljen. Vetoreitti kulki suurinpiirtein samoja linjoja edellipäivän tapaan, kuitenkin ilman mittakaloja. Päivän saldona oli 5 alamittaa.

Marko
Päivän aloitus Hevossaaren penkoilta, jossa kavereilla oli ollut paljon tapahtumia. Suunnaksi Haikansaari ja Lautaniemi. Käväisin myös Piutulaisenselällä kiertäen Jaalan Kuisaaren, joka oli hiukan suojaisampaa aluetta. Kuisaaren kaakkoiskulmassa oli hyviä syöttiparvia liikkeellä, mutta lohia en saanut siimoihini. Olin vetänyt lähes koko päivän tyhjää, kunnes ajoin Kaijansaarien ja Selkäluodon välistä vastatuuleen Isoselän suuntaan. Välikkö on tarkkaan ajettava kapeikko, jossa reunat nousevat jyrkästi. Silloin pärähti lupaavasti ja radion välityksellä ehdin jo rehvastella että on iso kiinni kun ei tule sitten millään. Kala juroi siiman päässä ja samalla rämähti takila- vaijeri lähti juoksemaan. Kuula oli siis pohjassa. Olin ajautunut kapeikon reunamille. Juuri näitä tapauksia silmälläpitäen on tavaksi tullut pitää sivuleikkurit takaräkissä. Nopeasti vaijeri poikki ja väsytys jatkui. Aikani pumpattua sain kalan näkyviin ja karu totuus paljastui. Alamitta lohi oli syöksynyt ohi ja jäänyt kyljestään kiinni koukkuun. Vapautuksen jälkeen lähti plaanarista siima jonka päästä löytyi myös pieni lohi. Tovi meni välineitä korjaillessa, mutta päivän kruunasi pintavedossa olleeseen raksiin haksahtanut 1800g lokki. Kelpo vastuksen antoi, mutta siima lähti väärään suuntaan. Väsytystaistelun hävinneenä koki vielä hukkumiskuoleman. Gloria victis. (Kunnia voitetuille).
Marko ylpeänä esittelee päivän suurinta. Tätä epäonnensoturia ei tosin savupönttöön kelpuutettu.

Sunnuntai:
Tomppa, Vellu ja Tero
Ei tapahtumia. Klo. 12 kamat ylös ja mökin siivoukseen.
Marko
Päivän aloitus Kapasaaren reunasta Hevossaarta myötäillen. Heti alkuun n.45cm lohi. Käännös takaisinpäin ja kohti Leppäniemen rantoja. Siitä lasketellen Kinansaaren vierustaa. Ei muita tapahtumia. Mukava reissu ja kerrankin oltiin ensilumien aikaan vesillä.